Home DigiSeznam OCULUS GO

Oculus Go je systém pro virtuální realitu, který pochází z dílny firmy Oculus VR, kterou vlastní od roku 2014 firma Facebook. Zjednodušeně si je můžeme představit jako velké brýle (headset), které obsahují integrovaný počítač s LCD displejem (rozlišení 2560 x 1440 pixelů) a zabudovanými reproduktory, pomocí kterých můžeme zažít naplno zážitky z 3D virtuální reality. Brýle váží pouze půl kilogramu (485 gramů), takže jsou pohodlné, lehké a uživatelsky přívětivé. Na jedno nabití pak vydrží 2-3 hodiny. K brýlím firma dodává take intuitivní bezdrátový ovladač do ruky, pomocí kterého se brýle ovládají.

Headset Oculus Go podporuje i osoby se zrakovými vadami, včetně uživatele s brýlemi - k headsetu se dodávají různé vložky, které umožňující zprostředkovat VR zážitek i osobám, které nosí právě brýle.

Aplikace se do headsetu Oculus Go instalují prostřednictvím mobilního telefonu či tabletu a již v tuto chvíli jich máte k dispozici více než tisíc. Dominují především různé druhy VR her, nicméně již dostupné jsou již různé druhy aplikací zaměřených na vzdělávání. Každý den do obchodu s aplikacemi přibývají novinky, řada z aplikací je pak dostupná zcela zdarma.

Cena brýlí je již nyní pro školy dostupná a pohybuje se od 7000 Kč s DPH (32 GB verze) do 8000 Kč s DPH (64 GB verze). Koupit je můžete např. v Alza.cz.

Využití ve vzdělávání

Brýle se dají v rámci vzdělávání využít různými způsoby. Jedním z nich je např. využití 3D interaktivního prostředí v rámci výuky přírodopisu - konkrétně např. učivu a různých podmořských tvorech. Žáci mohou díky Oculus Go a aplikaci Ocean Rift (cena do 10 dolarů) nahlédnout do podmořského světa a zažít intenzivní zážitek z vodní říše.

(Aplikace Ocean Rift)

K dalším zajímavým aplikacím patří různé druhy vesmírných simulátorů (Oculus Go nabízí např. možnost projít si mezinárodní vesmírnou stanici ISS pomocí aplikace Mission:ISS, podívat se na mars), prozkoumat lidské tělo pomocí aplikace Human Anatomy nebo The Body, projít si virtuálně různá města, podívat se např. do Černobylu a prožít si zážitek z města duchů, navštívit různá muzea apod.. Zajímavá je také např. aplikace Virtual Speech, která je určena těm, kteří mají trému, když mají vystupovat před publikem a např. přednášet. Aplikace umožňuje simulovat různá prostředí, ve kterých můžete před virtuálním publikem trénovat své řečnické dovednosti a zbavovat se trémy.

Příklady dobré praxe

V současnosti již celá řada základních škol s Oculus Go experimentuje a zkouší jej integrovat jako zajímavou technologii do výuky na 1. či druhém stupni ZŠ.

Virtuální realita je úžasný výukový nástroj, který dokáže velmi realisticky simulovat nejrůznější prostředí. Díky speciálním brýlím Oculus Go jsme se procházeli po mořském dně, plavali jsme s delfíny, kosatkami, obřími želvami a mnoha dalšími mořskými živočichy, o kterých jsme si ve škole povídali a děti o nich psaly v naší Encyklopedii zvířat. Dokonce jsme se potápěli s nebezpečným lidožravým bílým žralokem! Byl to dost adrenalinový zážitek, žralok byl zjevně hladový. Naštěstí jsme byli v bezpečí pod ochranou masivní klece. Jen těžko lze popsat pocit, když Vám nad hlavou proplouvá 30 metrový plejtvák obrovský nebo 12 metrů dlouhý před 70 miliony let vymřelý mosasaurus.”  Mgr. Veronika Krejčí, ZŠ Přerov, Trávník 27 (více zde).